Järn

De senaste veckorna har jag varit otroligt trött, trots att jag sovit mer än någonsin. Till slut insåg jag att det nog inte bara berodde på sömn eller brist på sömn, rättare sagt. Det visade sig att jag har järnbrist. Så nu går jag på köttdiet, vilket innebär att alla mina måltider består av minst 60 procent kött. Det beror inte främst på att jag är jättemotiverad att få i mig massa järn utan mer på att alla andra är det.
   Idag gjorde mamma pyttipanna på fyra sorters kött och till det fick jag juice, eftersom man tydligen tar upp järn bättre om man får i sig massa C-vitamin. Till frukost kommer jag inte undan med mindre än 10 skivor skinka eller liknande på mackan och om jag vill ha något grönt är det persilja, spenat, broccoli elelr något annat med mycket järn i som gäller.
   I går var jag hos Rosie och när hennes släkt fick höra om min järnbrist lagade Rosies mamma "järngryta". Maträtten innehåller allt man kan tänka sig som är rikt på järn, massa kött, broccoli, spenat... och det var faktiskt himmelskt god. Rosies mormor gav mig en hel flaska hemgjort saft eftersom jordgubbar innehåller järn och eftersom bär innehåller C-vitamin.
   Oscar försöker också hjälpa till. Han hittade en pepp-låt till mig på YouTube. Refrängen går ungefär så här: "Kött, kött, kött! Det är kött jag vill ha! Kött, kött, kött! Jag äter kött varje dag! Kött, kött, kött! Det är kött det ska va'! Åh vad kött är bra!" Melodin är givetvis överdrivet poppig, videon helskum och verserna helt sjuka.
Tack allihop! jag vågar inte ens tänka på vad ni skulle hitta på om jag blev allvarligt sjuk någon gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0