Mitt rese-ABC

A som i Alsace
Minne: Storken som snodde hela min smörgås
otivering: Alla de vackra små samhällena

B som i Borås
Minne: En dag på Borås djurpark när jag var liten
Motivering: Skulpturen Walking Wakling to Borås, eller som jag kallade den när jag först såg den: Pinocchio

C som i Cypern
Minne: Mamma och jag läser kartan och pappa får gissa sig till vägen eftersom vi uttalar varje namn tre gånger på helt olika sätt vilket gör vägbeskrivningen omöjlig att förstå
Motivering: Mest avkopplande veckan någonsin

D som i Danmark
Minne: för många...
Motivering: alla minnen...

E som i Eslöv
Minne: Utflykterna till andra städer
Motivering: Allt man inte kan göra i Eslöv

F som i Furuboda
Minne: Alla orienteringsläger
Motivering: Vackert, mysigt, grymt jobbig träning i sanddynerna

G som i Godahoppsudden
Minne: Att doppa fötterna i två olika oceaner samma dag
Motivering: Vackert, valar, vågor som slår mot klippformationer

H som i Haga
Minne: Underbar bokhandel, megastora kanelbullar
Motivering: En av mina favoritplatser i Göteborg

I som i Interlaken
Minne: Smältvattensjöar är kalla
Motivering: Platsen lärde mig att jag inte alltid ska lita på pappa

J som i Jakobstorp (Blekinge)
Minne: Orientering
Motivering: Den härliga skogen och namnet

K som i Kvarntorpshögen (Örebro)
Minne: Annorlunda konstverk, marken ryker, lång trätrappa, varningsskyltar
Motivering: Utsedd till Sveriges märkligaste sevärdhet i boken Sveriges 100 märkligaste sevärdheter

L som i (St) Lucia
Minne: Flodhästsafari och den roligaste varningsskylt jag någonsin sett
Motivering: Apor som gör inbrott, krokodiluppfödning, flodhästsafari, strand där det blåser sandstorm, den ena osannolika varningsskylten efter den andra...

M som i Mölle
Minne: Nimis och Arx, en upplevelse, inte bara att utan också att ta sig dit
Motivering: Perfekt om man gillar höststormar

N som i Nyköping
Minne: 5 underbara dagar
Motivering: Slottet och dess historia med Nyköpings Gästabud under 1300-talet

O som i Oslo
Minne: Att sitta på Operahusets tak när det regnar
Motivering: En fin stad med mycket som är sevärt

P som i Parpan
Minne: Ett kyrktorn ensamt på en kulle, utan kyrka
Motivering: Vacker alpby med nära till många vackra vandringar

Q

R som i Rom
Minne: Trastevere, känslan av att ha hittat hem
Motivering: Min favoritstad, staden jag drömmer om att bo i

S som i Swaziland
Minne: Afrikanska åskoväder, krokodiler och fantastisk mat
Motivering: Känslan av att sova i en Beehive, vakna och äta frukost några meter från en Bushbaby (världens sötaste djur)

T som i Turkiet
Minne: Ruinstad med amifteater
Motivering: All historia som kommer fram när man skrapar på ytan

U som i Ullared
Minne: Kaos kaos kaos
Moitvering: Kaos kan vara otroligt underhållande ibland

V som i Villa Villekulla
Minne: Huset där man spelade in Pippi-filmerna, på Gotland
Motivering: För att jag hade pippi på Pippi från att jag var två år och fram tills jag fyllde fem

W som i Wanås
Minne: Wanås Park
Motivering: Jag vill dit igen

X

Y som i Ystad
Minne: Historian om en stor St Bernhardshund
Motivering: Pappas hemstad

Z som i Zürich
Minne: Lindts chokladfabrik
Motivering: Vacker stad, konstmuséet, kyrkorna, fontänerna

Å som i Åhus
Minne: Smultron
Motivering: Alla grillkvällar

Ä

Ö som i Öland
Minne: En viss grop och en björn
Motivering: Ön som överraskar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0